tirsdag 2. desember 2008

De syv slagene - del 1.

Vi norske damer er flinke til å bake - slik er det bare! I allefall størsteparten av oss, eller hva? Og er vi ikke, så kan vi vel bare late som....?

Selv er jeg mer glad i ferst gjærbakst, men med hveteintoleranse bør jeg vel strangt tatt holde meg unna. Men det hindrer ikke meg i å verken spise eller bake! Og nå har jeg tenkt å komme med oppskrifter på de syv slagene, eller fler. Har du en oppskrift på julebakst du gjerne vil dele med meg - så send meg gjerne en mail!

De syv slagene - del 1:

(Foto : Mari Svenningsen)

SIRUPSSNIPPER - gir ca.40 stk
100 gr mørk sirup
60 gr sukker
0,5 dl kremfløte
60 gr smør
1 eggeplomme
250 gr hvetemel
1/4 ts malt ingefær
1/2 ts pepper
3/4 ts natron
100 gr skoldede mandler

Kok opp sirup, sukker og fløte.
Hell røren over smøret, og rør til smøret har smeltet.
Avkjøl blandingen til den er lunken og ha i eggeplommen.
Sikt litt av melet sammen med krydderet og natron. Bland det i røren.
Sikt mer mel i røren til deigen er såpass fast at den kan eltes jevn. Dekk til deigen, og la den stå kaldt til neste dag.

Ta små emner av deigen, og kjevl til ganske tynne leiver. Ikke bruk for mye mel til utbakingen. Løst mel på leiven gjør kakene grå. Skjær ut snipper med en bakkelsspore. En halv skåldet mandel setter en ekstra spiss på snippene. Legg kakene med snittflaten ned like før stekingen.

Legg kakene på en stekeplate; smurt eller med bakepapir. Stek snippene lysebrune ved 180 °C i 8 - 10 minutter. Avkjøles flatt på rist.

6 kommentarer:

aase sa...

takk for hilsen i bloggen min!! gøy med flere interiør og scrappe bekjentskaper!!! Er skikkelig dårlig i engelsk så jeg "kikket" bare litt i scrappebloggen din...hiih!!

Guttemamma sa...

TUsen takk for oppskift!! Ser deilig ut...! Klem fra Anette

home 4us sa...

Takk for vennlige ord1 Det setter jeg pris på:)
Klem

Frøken Englefjes sa...

Åh, nå fikk jeg lyst til å bake julekaker, men jeg trenger et døgn med flere timer først! Gleder meg til fortsettelsen!

mali-mo sa...

Mmmmm, dette er gode kaker!!! Her har vi bakt pepperkaker idag, av kjøpedeig (det får da være grenser hihi). Gode ble de og veldig koselig var det også ;)

Gleder meg til å se hva de neste seks slagene dine blir, vi har vel alle noen "faste".

Drømmen om en eplehage sa...

Vi skal på julekakebakeverksted til helgen. Da blir det hvertfall noen sorter i boksene om ikke alle 7.

Masse god bedring til deg, håper du ikke føler deg så alt for pjusk!

God klem

Enkel og grei kjøleskapsgrøt med chia og hempfrø.

Er du en av de som kanskje er litt lei av kjipe frokoster? Eller du spiser kanskje ikke frokost i det hele tatt? Jeg har gjennom hele mi...