onsdag 10. desember 2008

De syv slagene - del 7 + award!

Etter at jeg kom meg tilbake på jobb, så merker jeg jammen hvor energien min forsvinner om dagen, ja! Den er igjen på jobb når jeg går hjem! Kommer hjem, deiser ned i godstolen, "skal bare" sitte ned og slappe av litt.. "Litt" blir til lengre og plutselig så har ettermiddagen/kvelden gått med til Jul i Blåfjell og andre tullerier på tv... Og julegodtene som skal lages glimtrer med sitt fravær (karamellene er snart spist opp - de er sååå gode!), julekortene er ennå ikke skrevet (hvor ble det av den pakken med de kule julepennene mine?) og kartongen med julepynt står fremdeles på gulvet i stua. Til spott og spe, faktisk. Pjuh - der skal den jammen få stå litt til. Etter to dager i strekk hvor vekkerklokka har ringt klokken FEM, så får karameller, julepynt, julegardiner og annen pynt bare vente - jeg skal tidlig i seng!!! Men aller først - en av mine julefavoritter...

De syv slagene - del 7.

(Foto : Bengt Wilson)
ROSETTBAKKELS
100 g hvetemel
2 1/2 dl melk
3 egg
60 g sukker
1 ts vaniljesukker
Lag en blank jevning av mel og melk. La den svelle noe.
Pisk sammen egg og sukker og ha dette i. Bruk et rosettbakkelsjern. Varm dette i smultet. Rist smultet av jernet, stryk det mot et sammenlagt papirhåndkle. Dypp jernet i kakerøren så den står til øverste kant på jernet, men ikke over. Sett det i den varme smultgryten så smultet dekker. Stek bakkelsen til den er pent gyllen. La den renne av på porøst kjøkkenpapir mens den avkjøles. Ved servering kan du la kakene være som de er, drysse melis på eller fylle dem forsiktig med krem og syltetøy.
Mmmmmm - sier jeg!

Så har jeg blitt nominert til en fantastisk award :
Nobelpris i emnet Mammakunnskap!
Denne har jeg fått fra søte SessanOchPrinsessan... Så fantastisk flott å få en anerkjennelse for jobben man gjør som mamma, er det ikke? Jeg ble helt varm i hjertet mitt, jeg - tusen tusen takk for denne!

Nå blir det snart nattinatti herfra...
Zzzzzzzz...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så deilig det er å lese at jeg ikke er den eneste som ikke har energi til å gjøre noe av det som skulle vært gjort.....når jeg leser innlegget ditt så skulle jeg nesten tro at det er skrevet av meg selv :)

Håper du finner den der siste gnisten du trenger til å sette i gang med ting....jeg leter i alle fall etter min :)

Ha ei god natt :)

Virre sa...

Ååå...nå håper jeg du ligger trygt og godt under dyna i din dypeste søvn :) Det fortjerner du etter tidlige morninger!
Hihi...det var en mann her i huset som ble en smule skuffet da han oppdaget at pepperkakene var sydd...han mente at tok jeg meg tid til å sy tre pepperkakemenn, så kunne jeg da sagtens også ta meg tid til å bake noen han kunne spise :)

God torsdag...snart helg :)

mali-mo sa...

Her er det ikke så voldsomt mye energi heller, faktisk gjør vi så lite at kjøkkenet neppe blir ferdig til jul. Litt dumt (les veldig), men jeg ORKER bare ikke kave nå. Man kan jo feire jul i et knallgult allrom også?

Bra du er frisk igjen. Men stå opp kl 5????

Guttemamma sa...

Ikke all verdens av energi her eller for å være ærlig..det som redder meg er fridagen min på onsdagene....Gratulerer med den utrolig flott awarden, den var jo litt av et kompliment!! Velfortjent sånn jeg har blitt "kjent" med deg!! Klem

Enkel og grei kjøleskapsgrøt med chia og hempfrø.

Er du en av de som kanskje er litt lei av kjipe frokoster? Eller du spiser kanskje ikke frokost i det hele tatt? Jeg har gjennom hele mi...