torsdag 4. desember 2008

De syv slagene - del 3.

Idag er det bare 20 dager igjen... Tiden bare flyr avsted! Jeg må bare innrømme at det er litt vanskelig å være hjemme fra jobb og IKKE gjøre noe her hjemme, men det går faktisk greit.

Sitter her med en energibombe i glasset. Har kjøpt meg MagicBullet, en type blender, som gjør underverker på kjøkkenet. (Sjekk linken - den ER faktisk knallbra!) Og i den er det også en juicepresse... Så både snupsi og jeg sitter her med en c-vitaminbombe med clementiner, appelsiner og epler i. En skikkelig dose sunnhet!

Så var det over til dagens oppskrift, da. Idag blir det oppskrift på hull med mat omkring...

De syv slagene - del 3:


SMULTRINGER
275 g sukker
3 egg
700 g hvetemel
1 1/2 dl kremfløte
3 dl seterrømme
1 ½ ts hornsalt
2 ts kardemomme

Visp eggedosis av egg og sukker. Stivpisk fløten. Bland stivpisket fløte og rømme i eggedosisen. Rør i det tørre, rør lett. Bruker du kjøkkenmaskin, skal du røre melet så vidt inn. Hvis du rører deigen for mye blir den seig og vanskelig å kjevle ut. Dekk til bakebollen og sett deigen kaldt natten over.

Smelt ca 1, 5 kg smult i en jerngryte. Ha lokk i nærheten og hold deg unna vann (brannfarlig). Når det putrer rundt en tresleiv, er smulten passe varm. Mens smulten blir varm, del deigen opp i mindre biter og kjevle hver bit ut til en leiv på ca. 1 cm tykkelse. Stikk ut smultringer med en smultringutstikker.

Stek ikke mer enn 4-5 smultringer om gangen. Smultringene synker først før de kommer opp igjen. Snu smultringene med hjelp av skaftet på en tresleiv. Ta opp smultringene og legg dem på en rist kledd med kjøkkenpapir. Avkjøl og legg i poser eller tette bokser i fryseboksen.

4 kommentarer:

Sessan ☆ Prinsessan sa...

Shit lagar du smultringer!! Såååå flink jente ;)

Nam nam föresten känner lukten ända hit *fniss*

Skall du ha docka till julegave?
Hvis ikke så kan jag ta hit när vi skall hem i romjulen,
vi skall ned & fira jul förstår du ;)

Puss puss

Marianne sa...

Oi, nå må jeg ikke la prestasjonsangsten komme og ta meg, hi, hi! Blir sånn ca to slag her i huset tenker jeg : )

Guttemamma sa...

ja, nå er det snart jul og da må jo bloggen pynte seg!!

Guttemamma sa...

...også har jeg noe til deg!! Klem

Enkel og grei kjøleskapsgrøt med chia og hempfrø.

Er du en av de som kanskje er litt lei av kjipe frokoster? Eller du spiser kanskje ikke frokost i det hele tatt? Jeg har gjennom hele mi...