onsdag 3. desember 2008

De syv slagene - del 2.

Her kommer neste oppskrift på de syv... Jeg skal nok tilstå at jeg ofte velger den enkle varianten - jeg tar turen hjem til mamma! Men det skyldes nok også at mamma er så innmari flink til å bake - og ikke minst - hun har tid til det. Og en annen ting, man kan jo velge ut de sortene man liker selv, og så kan man ta med seg et lite utvalg. Smart? Tror kanskje det er andre der ute som gjør det samme?
De syv slagene - del 2 :
(Foto : Mari Svenningsen)
GORO
1,75 dl kremfløte
1 stk egg
125 g brunt sukker
500 g hvetemel
1 ts kardemomme
1 ts vaniljesukker
325 g meierismør
Visp kremfløten stiv. Visp egg og sukker til eggedosis og bland det forsiktig inn i kremfløten. Smuldre smøret i det tørre. OBS! Det er viktig at du bruker meierismør - det gir den beste smaken! Pass på at du holder av litt mel til utbakingen. Bland alt i eggedosisblandingen. Deigen settes kald minst 2 timer. Kjevle ut leiver etter størrelsen på gorojernet. Stekes lyse og fine. Avkjøl på rist. Oppbevares i boks med tett lokk. Disse kan fint fryses!
Tilleggsopplysning : Jeg baker ikke, jeg holder meg i ro - med bihulebetennelse orker man knapt bøye seg... *ler* Bare deler litt oppskrifter med dere!

3 kommentarer:

Anne sa...

Jøssesen å min...du har ikke tenkt å bake 7 kakeslag vel??
Du med bihulebetannelse og greier??

Her hos oss blir det spist spå lite julekaker at jeg har faktisk vurdert å bake dem i trolldeig en gang for alle :-))) Da kan de takes frem hvert år og virkelig pryde kakefatet som kan stå fremme til alle døgnets tider. he he

Vel... for noen år tibake da, når sønnen var liten prøvde vi meg pepperkakehus og pepperkakebaking, men han likte det ikke du. Syntes pepperkjeksene fra Rema med rødt lokk var mye bedre.., ja ja, forsøkte i alle fall...

Ha en flott dag, og så håper jeg formen din er bedre.

(Og som deg, sender jeg tomme bokser til min flinke mor, som sender dem fulle tilbake :))

mali-mo sa...

Huff, stakkars deg som er syk da! Håper du blir raskt i form igjen. Vil du ha mitt råd? GÅ TIL LEGE MED EN ENESTE GANG!!!!!!!!!! Hvis du fremdeles er i tvil kan du bare scrolle deg tilbake gjennom mine sykeinnlegg. To antibiotikakurer gjorde susen ;) God bedring!!

Guttemamma sa...

Bihuler, isj og æsj. Det tar jo sånn tid...,du vil sikkert ikke vite dette men jeg hadde det i 3 uker før i høst. Det skyldes sjelden bakterier, som regel virus så da er det bare å vente...:-(. Så da er det jo godt du får hjelp med julebaksten!!

Enkel og grei kjøleskapsgrøt med chia og hempfrø.

Er du en av de som kanskje er litt lei av kjipe frokoster? Eller du spiser kanskje ikke frokost i det hele tatt? Jeg har gjennom hele mi...