lørdag 13. desember 2008

Lucia-dagen...

Da var vi kommet til den 13. desember allerede! Tiden flyr jo så utrolig fort, jeg fatter ikke at det går an... Snart er det vår, damer!!!
Lucia, ja. Vi hadde feiring som seg hør og bør i barnehagen igår - og det var jo kos. Og jeg var så heldig at jeg fikk være mamma og kose meg med lille håpefulle før jeg måtte jobbe. Spiste Lusseboller og drakk kaffe, det var så kos atte!!!
Men det er jo egentlig idag vi feirer Lucia. Kanskje ikke så mange som egentlig vet hva og hvorfor?
(Fakta og bilde : Wikipedia)
Lucia var en katolsk helgen som led martyrdøden i SiracusaSicilia på 300-tallet etter Kristus. Det sies at da hun ble drept, var det en liten stallgutt som så drapet. Da ble også han drept. Det er egentlig både Lucia og denne lille stallgutten vi minnes når prosesjonen går. Først med Lucia og hennes terner, deretter stjerneguttene. Svenskene synger om Staffan Stalledräng
Navnet Lucia stammer fra det latinske ordet Lux, som betyr lys (jf. spansk luz, italiensk luce). St. Lucias martyrdød ble i den katolske kirkens kalender markert på hennes dødsdag den 13. desember.

På Luciadagen så må vi jo spise Lusseboller (vi sier Lusseboller fordi vi ikke spiser katter...). Her i huset var mor oppe og satte deig før åtte, så nå står den og hever seg mens jeg sitter her og koser meg med kaffe. Her kommer oppskriften på apotekerkjedens gule herligheter :
LUSSEBOLLER
50 gram gjær
200 gram smør eller margarin
5 dl melk
1 gr. malt eller støtt safran
2 ts kardemomme
120 gram sukker
1/2 ts salt
900 gram hvetemel
Egg til pensling og rosiner til pynt.
Smelt smør og ha det i temperert melk, pluss gjæren. Tilsett sukker, salt og det meste av melet. Arbeid deigen godt sammen og bruk mer mel om nødvendig. La deigen heve tildekket ca.30-40 min. Rull ut lusseboller, la dem etterheve i ca.30 min og stek dem så på 225grader i 8-10 minutter.
Det blir enda mer kos i dag også, faktisk! Mor i huset skal nemlig på julebord. Gleder meg til å kose meg med god mat, hyggelige kolleger og kanskje en og annen dråpe fludium??? Sjelden jeg har barnevakt, så kvelden skal nyyytes til det fulle! (Bare jeg får bestemt meg hva jeg skal bekles med... Haha!)
Ha en fantastisk lysfeirings-dag alle sammen!

Ingen kommentarer:

Enkel og grei kjøleskapsgrøt med chia og hempfrø.

Er du en av de som kanskje er litt lei av kjipe frokoster? Eller du spiser kanskje ikke frokost i det hele tatt? Jeg har gjennom hele mi...