søndag 21. desember 2008

Solsnu-dagen!

Idag er det faktisk solsnu-dagen! For ifølge målestaven til Dronning Fjellrose er det idag det skjer! Hipp hurra - heretter blir dagene bare lysere igjen, er det ikke deilig?

Vintersolverv er tidspunktet en gang i året når jorda er i det punktet av sin bane rundt sola hvor den nordlige halvkule heller lengst bort fra sola. Dagen dette inntreffer er den med kortest daglengde. Når sola står i sør midt på dagen, har den sin årlig laveste døgnmaksiumumshøyde over horisonten (gjelder nord for ekvator og sør for polarsirkelen). I dagligtale sier man ofte at «sola snur» på dette tidspunktet. Fakta hentet fra no.Wikipedia.org

Så la oss nyte det faktum at sola snur, dere!
Her i heimen skal jeg ta meg av mitt syke barn, for igår var det hun som kastet opp. Utover hele stuegulvet, faktisk. Så nå skal skuldrene senkes totalt, jeg skal ikke tenke på annet enn mitt nyskrubbede, grønnsåpeduftende stuegulv - med snuppelille sittende på fanget størsteparten av dagen.

...ikke mange dagene igjen nå, dere!!!

9 kommentarer:

Fru Fjeldhammer sa...

oioioi, Lena!! God bedring til snuppeluppa di... Nå er det vel nok sykdom hos dere?

Klem klem

Sessan ☆ Prinsessan sa...

Jag FØELER med dig alltså!!! Vi har ju krabbet i samma møkka & vet ju hur lite krefter som finns uka efter man är färdig! Det var för st i går att vi hade normalt dålig *fniss* energi här i huset.

Jag hoppas virkelig av hela mitt hjärta att julen blir fin för er & snuppa är helt sikker i fin form till själva dagen, heldigvis går det fort över på den yngre generationen.

Jo du, Hemp kremen är faktiskt riktigt så god!
Trekker gott in & fuktar huden toppen. Jag har fruktansvärda händer om dagen..... Dom bär inte präg av min utdannelse alltså!! Försökte få tag i neglemannen så han kunde förbarma sig, men han var nok opptatt..... Så en god hand krem var akut vård & efter 3 smörjningar ila en dag var händerna som nya. Lukta...... Den luktar inte dirket underbart, det hade varit lögn!! Men lukta försvinner väldigt raskt alltså & plager ikke.

Kaffe på nyåret är en deal ;)

Må så gott & ha en underbar julfeiring söta

Anne sa...

Å stakkar lita..., oppkast er jo noe at det værste man kan få.
utolig ekkelt for de små det, menheldigvis er det da noe som bruker å gå fort over.
Da er det noe litt annet med de oppkastrundene en selv forårsaker om du skjønner hva jeg mener :-))

Solsnu!! det skal vi feire ja!!

Ha en fin fin dag enn så lenge da, og så bloggast vi!!

Ta vare på lilleprinsessa da

Drømmen om en eplehage sa...

Å, nå ble jeg glad!
Visste ikke at sola snudde i dag... Jeg synes januar og februar er de tyngste vintermånedene jeg. Da har det vert mørkt så lenge liksom... Ja, jeg kunne ikke bodd nord for polarsirkelen.

Håper dere er friske igjen snart. Her har lillehjertet vert i skikkelig ulage. Masse våken på natten, gråt og uff. Regnet med det var en bivirkning av barnehage start, men i natt hadde han feber. Vil ikke ha syka til jul, vi hadde den i fjor. FYTTI KATTA!
All min medfølelse, det skal du vite.

En smittefri klem på avstand!

Solveig sa...

Masse god bedring til lillemor! Var akkurat hos naboen med julegaver...og der hadde fruen i huset blitt rammet av omgangsyken - igjen! Og hvem leker mye med nabogutten? Joda...sønnen vår det! Håper så indelig vi slipper unna denne runden!

I mellomtiden - hurra, hurra sola snur i dag!!!! :o)

Klaffen sa...

Ja heldigvis kommer SOLA snart ( snart om man legger ALL sine positive tanker akkurat DER )Stakkars dere da, er det enda mer sykdom? Nyt søndagen med snuppelura di du. klem

Rune sa...

Så deilig at det blir lysere igjen.

Og god bedring til jenta di.:)

Guttemamma sa...

Stakkars dere....,verste som er! Sier som deg, vil jo bare dø mens det står på, så irrasjonell blir man. HUff, hvor blir det av ridderen på den hvite hesten Lena..??? Varm klem fra Anette

Frøken Englefjes sa...

Ville bare si tusen takk og det samme til deg!

Jeg setter stor pris på din trofasthet selv om jeg ikke alltid er like flink å kommentere tilbake. Det betyr masse. Jeg er utrolig glad for å ha blitt kjent med deg også og håper det gode bloggvennskapet fortsetter i det nye året. Ønsker deg en deilig julefeiring så lenge og håper dere snart slipper all denne sykdommen. Men desverre er det sånn at det kommer når man har fri og man endelig slapper av. Min pappa var sånn lenge så da vi endelig hadde fri kunne vi aldri planlegge å reise noe sted de første dagene...Så jeg vet hvordan det er.

Kos dere og nyt fridagene, vi snakkes.

Enkel og grei kjøleskapsgrøt med chia og hempfrø.

Er du en av de som kanskje er litt lei av kjipe frokoster? Eller du spiser kanskje ikke frokost i det hele tatt? Jeg har gjennom hele mi...