mandag 26. mai 2008

Tomater


Dette lille innlegget skal handle om tomater. For jeg har nemlig tomatplanter, jeg. Før hadde jeg de ute på balkongen, men så satte vinteren inn igjen på ny her rundt 17.mai - så da fikk de flytte inn igjen. Nå står de og ruver på sjenken i stua - og jeg lurer på om de kanskje ikke overlevde kuldeangrepet. Jeg har dessverre overhodet ingen erfaring på tomater - så da kan jeg trenge litt tips fra dere erfarne damer. Bladene har blitt litt "tørre" og smågule - men det er bare de nederste på stengelen. Etter at de kom inn i varmen, så har de vokst veldig i høyden og nye skudd som kommer ut er grønne og fine. Nå har alle fire plantene også fått gule, fine blomster. Så da er spørsmålet - vil det bli tomater på disse, eller bør jeg investere i noen nye ferdige planter??? (Skal se om jeg ikke får tatt et bilde av herligheten en dag...) Jeg blir veldig glad dersom noen kan veilede meg litt i tomatjungelen!

3 kommentarer:

familiens Johnsens hverdag sa...

HallO!

Tomatplanter må du ta av de skuddene som kommer nederst på planta...eller de skuddene som kommer. De tar næring fra tomatene. Derfor er det viktig og ta de av.:) Det er iallefall mitt lille tips...

Det blir tomater der det er blomster.. først blomst og så blir det tomater:) Lykke til

Fru Fjeldhammer sa...

oi, ser anette har greie på tomatplanter ja... det hakke jeg!!

Men uflaks, det har jeg greie på!! gid Larsen...

Anna Lisa sa...

Det blir nok tomater uta av blomstrane etterkvart. Eg har altid pleid å la mine stå lyst både ute og inne. Då har det gått bra. Lyst og lunt, og masse vatnog mykje næring.
Ps...ikkje spis dei grønne, då inneheld dei giften solanin. Den forsvinner ved modning.
Ha en fin dag!
Klem

Enkel og grei kjøleskapsgrøt med chia og hempfrø.

Er du en av de som kanskje er litt lei av kjipe frokoster? Eller du spiser kanskje ikke frokost i det hele tatt? Jeg har gjennom hele mi...