lørdag 25. oktober 2008

Snart vinter og jul...


Det er bare å innse det - det smyger seg nærmere og nærmere jul... Jeg synes det alltid er trist når jeg må innse at sommeren definitivt er over og at høsten er over oss. Men i år har det vært annerledes. Aner ikke hva som har skjedd, men på en eller annen mystisk måte synes jeg høsten plutselig er helt grei... Mørke, vindfulle kvelder - man sitter inne og koser seg med hjemmelige sysler. Levende lys er tent. Jeg synes det er flott, jeg!

Og med høsten så kommer det jo et bud om at vinteren er rundt hjørnet. Og hva er vel mer vakkert en når snøen endelig faller? Hva med det aller første snøfallet??? Er ikke det flott??? Jeg tror jeg bare rett og slett må innse faktum - jeg begynner å bli bittelitt voksen. Bare litt... For jeg ser også umåtelig frem til å kunne slenge meg ned i snøen og lage snøengler. Og å skli i søplepose på bare stumpen ned en bratt akebakke... Og å ha med pølser på termos på søndagsturen. Varm solbærtoddy...

Og midt der inne i vinteren et sted - DER har vi jula! Den vi alltid maser oss frem til med julevask, julebakst og juleshopping. Hvem har vel ikke opplevd kjaset og maset av gale, gamle damer med handlevogn i en overfylt matvarebutikk - som uten anger bare rammer deg rett i leggen med vogna si? Jeg har i allefall det. Og det blikket til den dama har fulgt meg siden. Etter det har jeg skydd shopping, akkurat som hankjønn gjør. Men i ÅR - da skal alt være bedre. For nå skal det PLANLEGGES gødt og nøye. Jeg ska ikke stresse noe i desember i det hele tatt. Jeg skal ikke ruinere meg på julegaver. Og ikke minst - jeg skal være KLAR i god tid... Slik at jeg faktisk kan NYTE litt av stemningen rundt denne høytiden. November ligger snart foran oss - blank og ubrukt - og DEN kan vi stresse i!

Ha en avstressende lørdag og nyt dagen!

7 kommentarer:

Guttemamma sa...

Herlig innleg du har!! Ble glad og kjenner at vinteren bare kan komme !! ja, vi må bruke november godt, så desember bare blir kos1! Kos deg masse i helgen! Klem fra Anette

Anne sa...

Så sant som det er sagt!! Dekorering og planlegging av denne jula, det er jo det sm er det trivelige.
Rundvask og rydding i skufer og skap, det gjør vi innimellom nå når Ånden kommer oss (har åpnet døra på vi vegg her jeg da i håp om at den kommer, men har ikke vist seg ennå desverre :-(
Jule er jo ekstra lang i år også, den beste kallenderjula en kan få, og klart sier vi ikke nei til noen ekstra fridager :-)

Fin fin løsrdag til deg.

Ingunn sa...

Dagens beste innlegg!!;)jeg gleder meg med deg!!Ble i skikkelig julestemning av innlegget ditt!!HERLIG!;)
Klem

Anna Lisa sa...

Eg vil gjerne ha sommar heile året :) Syns den er så herleg. Blir aldri lei!!
Ønska deg ei god helg!!
Klem

mali-mo sa...

Jeg er så enig, gjøre unna mest mulig i november er min plan også, men det blir siste uken av november da, ettter at siste eksamen er vel i havn (forhåpentligvis) for min del ;)

Helgen går med til innejobbing her, det er så utrolig dårlig vær ute at jeg har ikke sett lignende på leeeenge ;)

God helg til deg!

by Siv sa...

Er heeeelt enig :)
I år blir det flotte selvlagde og eller rimelige (men gjennomtenkte) julegaver...
Mat som kan handles i god tid er greit å få unna, men ellers være litt bevisst på det å ikke stresse!
Det gjør vi nok...
Nå kom jeg litt i julestemning her hehe
Ha en finfin lørdagskveld
*Siv*

Klaffen sa...

Det var et såååååååååå bra innlegg. Planlegging er til for alle! De som velger å mase den bort kan jo det... ( ler ) Men vi i Bloglandia er nok av den andre sorte, og faktisk så kan vi også KOSE OSS med planleggingen! Enig med deg vedr snø, vinter og mørket. Jeg tror også at det handler om å ha blitt
(bittelitt ) voksen - men samtidig kanskje mer oppmerksom på ha livet byr på? den var litt dyp følte jeg, men håper du skjønte hva jeg mente. jeg har kjøpt årets første jule magasin, og er STOLT av det. koser meg i stjålne minutter litt her & der. Ønsker deg en strålende oktober dag

Enkel og grei kjøleskapsgrøt med chia og hempfrø.

Er du en av de som kanskje er litt lei av kjipe frokoster? Eller du spiser kanskje ikke frokost i det hele tatt? Jeg har gjennom hele mi...