tirsdag 21. oktober 2008

Frokost scones!

Jeg har bakt. Igjen.
Det er bare å innse det. Jeg har blitt et realt husmor emne... Det snodige er jo at jeg elsker å stå på kjøkkenet! Riktignok er det dager hvor mine kulinariske ferdigehter begrenser seg til ferdigpizza, men jeg er jo bare menneskelig jeg også. Men jeg finner roen i det å bake, eller lage mat. Dessuten er det moro når det faktisk smaker godt også!
Jeg har da laget frokost scones denne gangen. Og har slengt sammen noe etter eget hode - det ble så utrolig godt at jeg velger å dele herligheten med dere!

Lena's Frokost Scones - gir 2 stk. i "grei" størrelse...
200 grader / 15-20min
2 1/2 dl hvetemel
1 1/2 fin, sammalt rugmel
1 ss sukker - jeg bruker det nye sweet & less (eller no' sånt)
1 ss bakepulver
2 ss margarin
3 ss knuste linfrø
2 dl yoghurt (jeg brukte ananas -smakte fortreffelig!)

Ha i alt det tørre. Smuldre smøret i melet. Rør inn yoghurten. Klask på smurt bakeplate eller silikonunderlag fra TupperWare - skjær et kryss over hele. Da blir de nemlig enklere å bryte i biter. Deigen blir ikke fast, men litt klissemjuk...
Spises nystekte med smør og brunost. Eller syltetøy, marmelade...
Et kaldt glass melk ved siden av smaker heeelt fortreffelig!
Enjoy!

8 kommentarer:

[ barn i heimen ] sa...

Denne oppskriften skal testes ut!! Hørtes kjempegodt ut:)

Fin blogg du har! Er innom titt og stadig:)

Ingunn sa...

dette hørstes nam ut!;)

Kort og Søm sa...

Dette så veldig godt ut! :o)
Jeg har akkurat skrevet ned min scones oppskrift til en venninne.
Het nydelig med smør og syltetøy på!

A home far away sa...

Ahh receptet låter ljuvligt, måste pröva.

Ha en fin kväll

Kram Gunilla i Singapore

Ida sa...

Mmmm.. tanken på scones gir vann i munn! Det skal jeg bake til lunsj i morgen! Takk for oppskrift :)

Har ikke kikket på bloggen din før - men den vekket definitivt oppmerksomhet ! Skal kikke litt til, og legger deg til i favorittene mine :)

Ha en fin kveld!

Guttemamma sa...

Den skal prøves ut. Takk og takk!

HildeS/Frøken Fryd sa...

Mmmmm, dette høyrest godt ut.
Det er jammen lenge siden eg har spist scones.
Eg må prøve desse ein dag:)
Klem H.

ceciliegrut sa...

Oj oj, de var SUPERGODE! Måtte lage de på morra'n i dag, så raskt og så godt! Tusen takk for oppskrifta :o) Måtte bytte ut yoghurten for det hadde jeg ikke i kjøleskapet, men det gikk fint. (brukte creme fraiche).

Enkel og grei kjøleskapsgrøt med chia og hempfrø.

Er du en av de som kanskje er litt lei av kjipe frokoster? Eller du spiser kanskje ikke frokost i det hele tatt? Jeg har gjennom hele mi...