søndag 24. oktober 2010

The Cove - Delfinene...

I går kveld ble jeg sittende og se på dokumentarfilmen om The Cove in Taiji i Japan. Hvor et helt lite samfunn slakter over 20.000 delfiner hvert eneste år. Og rettferdiggjør det med at dyra er skadedyr og spiser opp all fisken i havet - til tross for at dette ikke er dokumentert. Når dette er sagt er det bare det lille stedet Taiji som dreper delfiner. I allefall som man er klar over. Myndighetene i Japan er med på å dekke over hva som skjer - så tallene er noe uklare...
Jeg kan på en måte dra sammenligning med hvalfangsten her i Norge - men de fleste normenn vet at det er nødvendig å holde hvalbestanden nede? Vi kan ikke redde alle dyra bare fordi de "synger så vakkert"???
Eller at det er tradisjon i Japan.
Flere japanske mennesker ble spurt om de visste hva som foregikk, men ingen av de spurte hadde noen anelse. I allefall ikke de som fikk vise seg på filmen.

Mye er sagt om delfiner. Selv er jeg en av de som elsker disse vakre dyrene, av en eller annen grunn. Det er sagt og bevist at delfiner er høyt intelligente dyr - og at de forstår hva som skjer rundt dem. Filmen var grusom. Det var overhodet ingen lørdagsunderholdning. Men den var også informativ for meg. Og den berørte meg nok til at jeg noterte meg nettadressen. Kanskje dere også vil ta turen innom www.TakePart.com/TheCove og ta en titt?

1 kommentar:

GroLinda sa...

Jeg var så heldig at jeg fikk oppleve å bade med Delfiner i Tyrkia i forrige uke ;o) Jeg kan nok ikke klare å se på den filmen! Jeg ELSKER Delfiner! De er intelligente og godlynte. Det sies at verden går under hvis alle Delfiner blir borte fra havet!!
Klem fra Gro :o)

Enkel og grei kjøleskapsgrøt med chia og hempfrø.

Er du en av de som kanskje er litt lei av kjipe frokoster? Eller du spiser kanskje ikke frokost i det hele tatt? Jeg har gjennom hele mi...