søndag 12. september 2010

God morgen-kaffe og baconmuffins oppskrift!


God morgen der ute, kjære bloggiser!

Dagen har startet og kaffen er i koppen... Det er søndag og det er om å gjøre å bruke den mest mulig fornuftig (for den forsvinner jo så fort allikevel...). Det ser ut til at det er litt "lurete" høstvær der ute - en det stopper da ingen? Her blir det tur i skogen som gjelder. Og når man så kommer tilbake, så skal mor sjøl kanskje, mye mulig, komme seg en tur på en saltime på SATS. Og klarer jeg det, da har jeg benyttet dagen bra!

Og muffinsene - de er laget etter eget hode. Men jeg kan da saktens legge ut en ca-oppskrift om dere vil ha den og prøve?
Lenas BaconMuffins
Man tager :
1 pakke bacom - og sprøsteker dette. Kuttes opp i mindre biter.
1 liten løk - finhakkes og stekes i baconfettet i pannen
1 liten rød paprika - hakkes og stekes
2 små tomater - deles i små biter (fjern innmaten, den gjør de soggy - obs! Ikke stekes!)
Blandingen avkjøles.

100 gr hele hvetekorn - og kjører de i blenderen de de blir fint hakket.
250 gr grov melbakst
2 ts bakepulver
1 ts basilikum
"grønnkrydder" - jeg har brukt en blanding persille/hvitløk
Litt salt
Alt det tørre blandes sammen

Så :
3 dl melk
2 egg
og en ganske stor dæsj olje (mulig 1dl???)
Blandes sammen

Bland så det våte i det tørre. Når alt er blandet, tar du i fyller og rører godt. Det blir seigt, fortvil ikke. Fordel i muffinsfomer og stek på 210grader i ca. 15-20minutter.
Spis med en gang. Om det blir noen igjen - spis de senere på dagen! *ler* Siden dette er bakepulverbakst, egner de seg kanskje ikke heeelt til å gjemmes til dagen etterpå - men de smaker ikke vondt da heller...
Bon apetitt!!!

Helt på tampen her så lurte jeg på hvordan interessen var for å kjøre igang med en konkurranse???

2 kommentarer:

Elisabeth, innerst i veien sa...

Takk, dette skal prøves. Tror det heller får bli kveldsmat enn frokost om det bør spises når det er nybakt. ☺ Konkurranse? Konkurranse er alltid gøy.

Fru Fjeldhammer sa...

Hei...Kommer en dag og hjelper deg med soverommet, når passer det? jeg kan torsdager eller eller helg!
klem

Enkel og grei kjøleskapsgrøt med chia og hempfrø.

Er du en av de som kanskje er litt lei av kjipe frokoster? Eller du spiser kanskje ikke frokost i det hele tatt? Jeg har gjennom hele mi...