mandag 26. april 2010

Litt undring, bare...


Bilde : Ikea.no

Idag er det litt undring på gang, her... Man skal jo angivelig undres på så mangt, men denne gangen er det litt trekk til Ektorp jeg undres over.
For noen uker siden hadde man et uhell i heimen og fikk Coca Cola over både det hvite gulvteppet vårt, pluss nedre kant av det rååsssa trekket på treseteren. Klokken var relativt sent på kvelden, jeg slang trekket i maskinen - og glemte å justere gradene fra 60 til 40. Det resulterte jo i når jeg sent på kvelden skulle ha trekket på i våt tilstand - at jeg holdt på å slite meg halvt skakk... Svett, varm og irritert ble jeg - men jeg kunne jo skylde meg selv. Trekket hadde krympet og det var kronglete å få på. Nå sitter det sånn halvveis på skeiva - og jeg har tanker om et nytt... Igår var jeg på besøk i et utrolig lekkert hjem, hvor det meste gikk i hvitt, brunt og mørke bruntoner. Jeg ble svak. Og tenkte at kanskje - bare kanskje at den rååsssa Ektorpen skal få bli byttet ut? Jeg går inn på Ikea sine sider og sjekker litt. Dette står det under trekket som er på bildet over :
"Vedlikeholdsråd:
Avtagbart trekk
Kan ikke vaskes.
Vaskes separat.
Kan ikke klorblekes.
Tåler ikke tørketrommel.
Strykes ved middels temperatur.
Kjemisk rensing, normal. "

Det er her jeg kommer inn med undringen min... Kan det vaskes? Eller kan det ikke vaskes? Eller må man rett og slett rense det, merk kjemisk??? Er det Ole Brumm som er ute og går - jatakk, begge deler???
Bare en liten cm til venstre for denne teksten står det som følger :
"Nøkkelegenskaper :
Lett å holde ren - avtagbart og maskinvaskbart trekk.
Et utvalg av koordinerte trekk gjør at du lett kan fornye utseendet på møbelet ditt. "


Jaja, sier jeg bare - det skal ikke være greit!

6 kommentarer:

Elis@beth sa...

høæææææ? Så rart jeg har vasket mine ektorp trekk flere ganger på 60 grader uten at noe har skjedd så visst jeg var deg ville jeg ha ringt Ikea å spurt om det virkelig skal gå ann!

Lykke til!

Klem!

Elisabeth, innerst i veien sa...

he, he, ikke greit å være forbruker. Jeg har lagt merke til at det noen ganger er ulikt for hvert språk på merkelappen/bruksanvisningen, altå kan vaskes på 40 grader i Norge, men kun 30 i USA f.eks.

Ida sa...

Hmmm... her er forvirringen komplett ja... Klem fra meg

Guttemamma sa...

Så koselig at vimpelen falt i smak!! TRodde trekket til ektorpen kunne vaskes på 60 grader jeg...??

Anja Holt sa...

Alle tekstiler tåler vel 30 graders finvask, hvis ikke vil jeg ikke ha det i hus. ;)

Fru Fjeldhammer sa...

30 grader funker unsett vaskbart eller ikke!!

Enkel og grei kjøleskapsgrøt med chia og hempfrø.

Er du en av de som kanskje er litt lei av kjipe frokoster? Eller du spiser kanskje ikke frokost i det hele tatt? Jeg har gjennom hele mi...