fredag 21. januar 2011

Jeg trenger hjelp!!! Pliiiis!

Jeg søker til dere oppfinnsomme og idérike mammabloggere der ute - som kanskje har et tips eller en god idé å komme med!
Det nærmer seg jo prinsessens fødselsdag og da skal det jo feires... I den anledning skal det innrømmes at jeg faktisk synes bittelitt synd på meg selv fordi jeg er alene. *ler* For jeg har ikke lyst til å ha 15 stk syvåringer - alene - her i mitt lille lune! Det er det neimen ikke plass til!
Nå har det seg nemlig slik at alle prinsessens klassevenninner (som har hatt fødselsdag, vel og merke) har hatt sin fest hjemme. Med mor og far som stiller opp som hockeyspillere og klovner, og fiskedammestere og bokmerkebindere. Grunnet sykdom utgikk fødselsdagsfeiring i fjor og året før. Nå SKAL hun ha!
Men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre! Vi har undersøkt flere alternativer. Men saken er jo at de fleste koster penger, maaange penger. Og når det koster gjennomsnittlig 130-140 kr pr barn og vi blir ca 15 - da blir jeg rett og slett ruinert. Her er det ikke snakk om å kunne klare å trylle frem pengene for at prinsessen skal smile, le og ha en fantastisk dag  - jeg har rett og slett ikke penger til det!

Så jeg spør dere pent om dere har noen gode idéer jeg kan bruke - alle forslag mottas med stor takk!!!
Hjelp nå en stakkars mamma som vil gjøre bursdagen til prinsessen til noe hun vil komme til å huske...

7 kommentarer:

Fargeheimen sa...

Er det snø der du bor så har du ake og grillebursdag. Det har vi hatt for for sønn som er født i slutten av denne mnd.

Først aker barna litt, så grilling over ein kulegrill eller bål på bakken. Vi har hatt pølser og pinnebrød ( google dette så finner du oppskrift ). Dette har vært stor suksess her, sånn at unger har spurt om å få komme, i fjor var vi 20 unger. :)


Det koster ikkje all verden, men ungene koser seg som regel kjempemasse.

Lukke til med feiringen.

Anja Holt sa...

Pysjamasfest hvor man bygger hytte av pledd osv...

Talentaften med singstar og popcorn som dere popper selv?

Dansekurs (du eller en venninne underviser). Fortrinnsvis noe som kan gjøres innendørs med enkle steg.

Det var det jeg kom på i farta...

Tone Yvonne sa...

Og skulle du ha mulighet til å få med deg en utskremt medarbeider, så går det an å filme snutter underveis. Bruk helt vanlig kamera, må bare ha filmmulighet, og ha gaveåpning med filmvisning inne for små utslitte barn ;O)

Lykke til :O)

Anja Holt sa...

Jeg har kamera til utlån!

Anja Holt sa...

Og om noen voksne familiemedlemmer vil være med å sponse vesla's bursdag har jeg telefonnr til en fantastisk trylledame som tar 1.000 kr og hun tilpasser show til kjønn og alder.

Herregug, så engasjert jeg ble plutselig???

Du kan lage pølsebod av en pappeske og litt tusj og sånn, så kan de bytte på å "selge/kjøpe".

Hvit papirduk, farger og godis strødd utover som pynt og tidsfordriv.

"Hviskeleken"... du vet, du sier en setning, sier den til naboen, og når den kommer helt rundt har den blitt noe annet? Jeg har skikkelig kul setningsgenerator fra Donald, hysterisk artig for mine to!

Kali- sa...

I fjor hadde Maiken utebursdag. I skogen ved barnehagen. Der er det en lavvo og et stykke utenfor leke-/tumleplassen, er det bygget utedo. Perfekt!
Vi kjøpte inn engangsgriller (2 stk), bakte ei langpannesjokoladekake, hadde no boller, saft på halvannenlitersflasker og krav om godt utetøy (samt bestilt perfekt utevær). Vi fikk alt som vi ville ha det! Mamman min var hjemme med minsten (som da var 10 mnd og noget for liten til å base i snøen i 2-3 timer), mens vi andre dro av sted til skævven. Det geniale var at ungene satte seg selv igang med herjing og lek, og vi voksne kunne ta oss tid til å skravle og drikke kaffe (fra termoser og termokanner) og saft (for de som foretrakk det). Vi gravde også ut en ring som ungene satt på kanten av, og der ble det kroning av bursdagsbarnet, gaveåpning og kakespising.
Veit du? Det kosta ikke mye, ungene storkoste seg, flere foreldre ønsket å bli med og flere spurte også om det var noe de skulle ta med (men det kan hende det var fordi vi hadde baby?)
Sjekk ut området rundt deg om det er noe som egner seg for utebursdag og kjør på! Det er vinn-vinn! Ungene har det gøy - og du har like rent og pent og ryddig hjem som før bursdagen begynte ;)
Et lite tips er å ta med et par solide vesker til gavene + noe å bære søpla i. "Vår" skog ligger 5 km unna oss, så vi var uansett nødt til å ta bil, så for oss var det ikke vanskelig å få med alt fram og tilbake. :)
Ikke vær redd for å trekke ut på vinteren - og ikke vær redd for å spørre snuppas venners foreldre om de kan ta med f.eks. kaffe ;)
I år skal Frøken Veslevoksen feire dagen sin med ei klassevenninne (født 2 dager etter snupp), så vi låner gymsalen på skolen og inviterer hele klassen. Har ikke Em noen klassekamerater som er født på samme tid? Som kunne tenkes å feire sammen? Da er du ikke alene. Da er dere plutselig 2-3 voksne som er sammen om ansvaret. Gjerne flere som kanskje trår til frivillig ;)

Supersnuppa sa...

Utebursdag er stas! Men det spørs om du skal feire nå eller i mars... Kan være lite snø i mars.

Frøkna mi hadde karnevalsbursdag ett år, nå vil hun ha discobursdag. Altså musikk og discokule med jentene:-)

Pølse med brød, popcorn, skattekart med påfølgende leting etter godteriposer.

Flasketuten peker på: når gavene skal deles ut setter alle seg i en ring med gavene i fanget sitt. Bursdagsbarnet snurrer flaska og får åpne gaven fra den flaska peker på. POPULÆRT! Alle liker å få litt oppmerksomhet! Og det gir bedre oversikt for mor, samt at det tar litt tid.

Som regel er jentene selvgående når det er bursdagsfeiring, det er liksom bare plassen det står på. Vi har vært omkring 10-15 unger.

Utebursdag er fint, men erfaringsmessig vil jenter gjerne se rommet til hverandre:-)

Ett år hadde vi cowboybursdag, alle kledte seg ut som cowboyer. Så var det prinsessetema i fjor. Tja, alt er artig. Tror frøkna har en plan om at Supermannen skal være sjørøver i år, hans skatt de skal lete etter. Skattejakt er poppis!

Håper du finner på noe lurt! Sjokoladekakeborg kan bli prinsesseslott, og du kan lage gelebåter med appelsinskall.

Lykke til!

Enkel og grei kjøleskapsgrøt med chia og hempfrø.

Er du en av de som kanskje er litt lei av kjipe frokoster? Eller du spiser kanskje ikke frokost i det hele tatt? Jeg har gjennom hele mi...