torsdag 31. juli 2008

Første tomater er plukket!

Hei alle sammen!
Det er liv i heimen her, altså - det er bare det at interessen for å sitte foran maskinen nå i varmen - ja, den er ikke heeelt tilstedeværende! Men nå var det altså på tide å blogge litt om de fiiine tomatene våre! Kjøpte jo så optimistisk 4 tomatplanter her på forsommeren! Hadde vel egentlig ikke trodd det skulle bli så mye ut av de, men nå har vi da altså høstet inn våre aller første tomater. Luseangrep har nemlig blitt bekjempet av mor i huset med Grønnsåpe. Og da ikke vannet ut i vann og dusjet på, men en real dæsj ble slengt i hver potte. (Noen gartner blir jeg vel neppe... Grønsåpe skal jo være naturlig, så noen skade har vi vel ikke tatt av å spise dem til lunsj idag...)

De ble ikke så fryktelig store, da. Dette var den største av dem... Jeg fikk med meg to tomater i "litt-større-enn-cherrytomer" størrelse på jobb, og snupsi fikk med seg to miniputter av noen tomater.
(Foto : Lena)

(Foto : Lena)
Og så må jeg vise dere utsikte fra balkongen i dag morges... Hadde tidlig skift på jobben, så vi sto opp med duggen og sola som kom over åsen. Riktig så mystisk og trolsk var det der ute i dag tidlig.
(Foto : Lena)

3 kommentarer:

Fru Fjeldhammer sa...

Så kult med egne tomater!!
Flinke jenter er dere...

klem

Drømmen om en eplehage sa...

Ikke verst å få til en helt egen tomatavling!
Sikker på de smakte minst like godt som de ser ut. Mmmm!

Grønnsåpedesj altså, det er greit å vite at litt for mye kan gå bra det også. Bare det ikke endte som med lillebror her om dagen... Han skulle blåse såpebobler og har ikke helt fått med seg at han ikke må trekke pusten med munnen helt klint inntil såpebobleblåsepinnen. De gikk som det måtte og han hostet såpebobler. Ha, ha, ha! Såpe tomater, jo takke meg til humor i de sene nattetimer... uff!

Håper solen dytter tåken vekk i morgen.
Fortsatt god sommer, Lena.
Klem

home 4us sa...

Å så deilig å plukke egne tomater!
Det skal jeg gjøre til neste år, plante noen planter på balkongen. Det finnes ikke bedre tomater enn de man dyrker selv.

Her oppe i nord har vi ikke hatt den store varmen i år men, rosebuskene mine står i full blomst og det er så deilig.

Så nettopp på solformørkelsen, 70 prosent av sola var dekket og da ble det enda kaldere..brr.

Ha ei fin helg!
Klem:)

Enkel og grei kjøleskapsgrøt med chia og hempfrø.

Er du en av de som kanskje er litt lei av kjipe frokoster? Eller du spiser kanskje ikke frokost i det hele tatt? Jeg har gjennom hele mi...